Om mig...

En kommentar
Jag heter Marta och är 35 år gammal. Jag bor i Stockholm tillsammans med min man och son. Jag är utbildad socionom och har arbetat inom Socialtjänsten sedan 2007. Våren 2011 fick jag diagnosen OCD. Jag var sjukskriven cirka ett år efter jag fick diagnosen då jag hade så pass svår OCD att det påverkade det mesta i mitt liv avsevärt. Jag började äta medicin i samband med att jag fick diagnosen vilket fungerade bra för mig och under hösten 2011 genomgick jag KBT-behandling (exponering med responsprevention) i grupp. Ungefär ett år efter att jag blivit sjukskriven började jag jobba igen. Jag mådde mycket bättre efter genomgången behandling. Jag åt fortfarande medicin, började trappa ner först ett år senare. November 2012 var jag tillbaka på jobbet på heltid. I samband med förlossning februari 2013 fick jag mitt första stora återfall av tvångstankar men tack vare allt jag lärt mig under min behandling tog jag mig ur relativt snabbt. Hela graviditeten hade annars gått bra. Nästa stora återfall av tvångstankar och tvångshandlingar fick jag först hösten 2015 i samband med en långvarig stressig jobb situation. Även i detta fall hjälpte allt jag lärt mig under min behandling men i och med att det var många saker på en gång som ledde till återfallet träffade jag samtidigt en psykolog för extra hjälp. Jag fick då även diagnosen GAD och genomgick en behandling i grupp under våren 2016. Idag mår jag bra. Jag delar mina erfarenheter för att sprida kunskap om psykisk ohälsa samt visa att man inte är ensam och att man kan bli bättre. Du kan komma i kontakt med mig via: [email protected]
 
1 Maja - Våga prata om psykisk ohälsa:

skriven

Tack för att du delar med dig och lyfter psykisk ohälsa! Kram ♡

Svar: Vad glad jag blir, tack!
M. Tvångssyndrom